Blogbejegyzés

  • writing_714.jpg

    Motivációs levél, kísérőlevél

    Bizonyára benned is felmerül a kérdés, hogy amikor pályázol egy állásra, akkor elegendő-e a részletes szakmai önéletrajz, vagy kell motivációs levél is?

    Az természetes, hogy minél inkább biztosra akarsz menni. Ha megtetszett egy hirdetett munka, akkor mindent meg akarsz tenni, hogy elnyerd.
    Éppen ezért a válasz egyszerű: igen, kell motivációs levél (vagy más néven kísérőlevél). Ez ugyanis egy plusz eszköz. Ebben tudod megkülönböztetni magad a többi jelentkezőtől, illetve ebben tudod igazán bemutatni a hozzáállásod. Márpedig egy jó munkavállaló egyik fő tulajdonsága a szakmai alkalmasság mellett a munkához, azon belül kifejezetten a hirdetett munkalehetőséghez való hozzáállása: miért akarja, mennyire akarja, miért gondolja magát alkalmasnak (a legalkalmasabbnak) a pozícióra?

    Tehát, ha belátod, hogy érdemes időt szánnod a motivációs levél elkészítésére, akkor már csak az a kérdés, hogy miből álljon.

    Egy pályázóról kialakított kép az önéletrajzzal és a motivációs levéllel indul. Minél jobb a kísérőleveled, annál biztosabb sikerrel jutsz el az interjúig. Fontos, hogy a kísérőlevél ne az önéletrajz összefoglalása legyen! Az önéletrajzodat úgy is el fogják olvasni – feltéve, ha valóban releváns jelöltnek számítasz, illetve az max. 2-3 oldal és jól van szerkesztve. Nincs értelme leírni ugyanazt még egyszer.

    A kísérőlevélnek az a fő feladata, hogy eladjon! Eladjon téged, a személyiséged, a pályázatod. Mivel a cégek döntési folyamatai felgyorsultak, és a legtöbb álláshirdetésre sok jelentkezés érkezik, ezért el kell érned, hogy odafigyeljenek rád. Tudod a törvényt: „Nem elég jónak lenni, annak is kell látszani!” a szakmádban, azaz meg kell tudnod győzni erről másokat is. A kísérőlevéllel azt kell elérned, hogy azok előtt, akik olvassák, kitűnj a többiek közül. Mutasd be, hogy milyen előnyeid vannak a munkaadód számára, amivel előrébb viszed a céget, Fontos, hogy egyértelműen lássák: te vagy a legjobb jelölt!

    Legyél határozott! Lássák, hogy tudod, mit akarsz, és a cég érdekeit is ugyanilyen határozottsággal fogod képviselni. Éppen ezért ne használj feltételes módot – ez ugyanis bizonytalanságra utalna. Még egy lényeges szempont: „csak is az igazat, a színtiszta igazat”! Nem érdemes valótlanságokat írnod, mert a személyes interjún vagy a munkavégzés során úgyis kiderül az igazság. Akkor pedig rosszabb helyzetben leszel, mint most, és ráadásul elvesztegetted az időd. Ötletelj a kísérőlevél megírása előtt, hogy mik az erősségeid az adott pozíciót illetően. Úgyis be kell tartanod a következő törvényt...


    Mi legyen a motivációs levélben?

    Az 1. számú tartalmi törvény: „a kísérőlevelet mindig az adott álláshirdetésre, továbbá az adott hirdető cégre szabva kell megírnod”! A mindenkinek szánt motivációs levél hatástalan. Vagy szánj rá 5-10 percet, vagy ne is küldj, mert a sablonos kisérőlevélnek nincs semmi haszna. Ezt úgy tudod megtenni, hogy utánanézel a hirdető cégnek. Ha nem szerepel a cégnév, akkor keress rá az álláshirdetések elején lévő általános bemutatkozásra, mint pl. „Magyarország piacvezető tésztagyártó vállalata”. Mivel a cég máshol is így pozicionálja magát, legtöbbször könnyen be tudod azonosítani, hogy ki a hirdető cég. Nézd meg a hirdetést alaposan, aztán tekintsd át a cég weboldalát. Keresd meg, hogy a cég mit mond magáról, miben tartja magát különlegesnek, másnak / többnek / jobbnak a versenytársainál.

    Ezekre a különlegességekre és a cég számára fontosnak tartott dolgokra hivatkozva már pontosan tudod igazolni, hogy mi tetszik bennük, miért dolgoznál szívesen náluk, illetve mely tulajdonságaid válhatnak a cég hasznára.

    Sokat segít az is, ha kideríted, hogy ki az illetékes személy a kiválasztás kapcsán, és neki címezed a kísérőlevelet „Tisztelt Vezetéknév Keresztnév!” megszólítással. Ezekre a kérdésekre add meg a válaszokat:

       1. mit tudsz, amire nekik szükségük van?
       2. konkrétan hogyan tudsz hozzájárulni a sikereikhez?
       3. mi miatt tudsz gyorsan és könnyen beilleszkedni?
       4. miért fogtok tudni hosszú távon jól együtt dolgozni?

    Értékesítőként ismerős lehet a TEH-formula (tulajdonság - előny - haszon). Ez a sales kommunikációban a haszonérvelés alapja. Azt jelenti, hogy ne a termék tulajdonságairól beszélj, hanem annak az ügyfél számára nyújtott előnyeiről, hasznairól.

     

    Mi van a kísőrőlevélben?

    A kísérőlevélben ne magadról írj, hanem munkaadódról. Tehát pl. ne azt írd, hogy „kiemelkedő kommunikációs készséggel rendelkezem”, hanem hogy „helyzettől és ügyféltől függetlenül mindig eredményesen tudom képviselni a cégem értékeit és érdekeit”. A motivációs levél zárásaként udvarias, de határozott formában javasold a következő lépést: az állásinterjút:   „Köszönöm, hogy figyelmet szántak a pályázatomnak! Hogy mielőbb kiderüljön, milyen módon válhatok a cégük hasznára, kérem az alábbi elérhetőségeimen vegyék fel velem a kapcsolatot.”  Végül lényeges, hogy kísérőleveled ne magába az e-mailbe írd bele, hanem mellékeld csatolt dokumentumként – az önéletrajzhoz hasonlóan pdf formátumban.

     

    Sikeres pályázást!

Mangó - egyszerű CRM rendszer
Iparág szerint
Kapcsolat
1191 Budapest, Hamvas utca 7-9.