Blogbejegyzés

  • sales_handshake_807.jpg

    Sales pozíciók szótára

    Mind a mai napig gyakran megkérdezik az ügyfeleink, hogy van-e – és ha igen, akkor mi – a különbség az üzletkötő és az értékesítő között. 

    A kérdés abból adódik, hogy a személyes értékesítésben részt vevő munkavállalókat sokféle megnevezéssel illetik – nézzük csak meg példának az álláshirdetéseket. Hogy Ön a munka hirdetésénél vagy keresésénél minél pontosabban használja a kifejezéseket, az alábbi magyarázattal segítünk az eligazodásban.



    A megnevezések evolúciója az évek során a ügynök-üzletkötő-értékesítő kifejezések formájában ment végbe. Ezek – mindamellett, hogy tartalmuk szerint nem lesznek „vegytiszta” jelentésűek –, jellemzően a rendszerváltás előtti (ügynök), illetve utáni (üzletkötő), majd a 2000-es évek közepétől (értékesítő) általánosan használt megnevezések. Sokszor használják a kereskedő kifejezést is az értékesítőkre. Az ügynök kifejezést legtöbbször nem a szó jelentéstartalma (lásd szómagyarázat) alapján használják, hanem jóval inkább pejoratív értelemben – sokszor az egész tevékenységre. A globalizáció kapcsán tovább bonyolódik a helyzet, hiszen egyre inkább átvesszük a megnevezéseket az angolból (pl. saleses, key-account, sales manager). Ezek közül a leggyakrabban használtakat szintén szerepeltetjük a szómagyarázatunkban. A beszédes megnevezéseket – gépjármű értékesítő, biztosítási ügynök, pénzügyi tanácsadó, ingatlanügynök, műszaki értékesítő, informatikai értékesítő, külkereskedő, online értékesítő – külön nem magyarázzuk, jelentésük a képviselt termékkörre vagy a definiált tevékenységre utal.



    Az értékesítő szakemberek funkció szerinti megnevezése az alábbiak szerint értelmezendő:

    B2B értékesítő – business-to-business, azaz cégek részére értékesítő saleses.



    B2C értékesítő – business-to-consumer, azaz végfelhasználók felé értékesítő szakember.



    D2D vagy door-to-door értékesítő – házaló ügynök, aki ajtótól ajtóig járva minden útjába eső helyre bemegy eladási céllal. A ’90-es évektől folyamatosan csökken az előfordulásuk, mind a vidéki ruházati vagy háztartásfelszerelési termékekkel házalók, mind pedig a nagyvárosi üzletről-irodára járó képviselőiket illetően. A telekommunikációs szolgáltatások (tévé- és internet-előfizetések) értékesítésében mind a mai napig jelen van ez a fajta ügyfélszerzés.



    direktértékesítő – üzlethelyiségen kívüli személyes eladást végző saleses. Ide tartoznak az egy-az-egyben (face-to-face) és a csoportos (party-plan) termékbemutatókat tartó, valamint a többszintű (multi-level-marketing) értékesítést végző szakemberek is.



    disztribútor – lásd direktértékesítő, termékforgalmazó.



    eladó, belső eladó – a bolti, bemutatótermi kereskedelemben, (ritkán értékesítési irodában) dolgozik. Az áruk vagy szolgáltatások bemutatása, valamint a vevő kiszolgálása és választásának segítése a feladata. A jó bolti / bemutatótermi értékesítő által nyújtott szolgáltatás komoly előnyt nyújthat a cégnek, mivel a vevők ezt gyakran a bolthűséggel jutalmazzák.



    értékesítési képviselő – a cégét értékesítési feladatkörben képviselő személy (általános jelentéstartalom, mint az értékesítő).



    értékesítési szaktanácsadó – az új, összetett vagy bonyolult termékek/szolgáltatások bemutatását, használatát és továbbértékesítésének támogatását is biztosítja. Adott szakterülethez magas szinten értő, konzultatív értékesítő.



    értékesítési igazgató – nagyobb szervezet értékesítési tevékenységét, nagyobb létszámú sales csapatát irányítja. Főként stratégiai szerepű szakember/pozíció.



    értékesítési vezető – az értékesítőket és munkájukat napi szinten támogató, szervező, operatív feladatkörű vezető.



    key-account manager – a kiemelt ügyfelekkel, nagy vevőkkel foglalkozó értékesítő.



    mérnök értékesítő – mérnöki végzettségű (tudásszintű), magas szakmai ismeretekkel rendelkező, értékesítési tevékenységet végző szakember.



    polcszervizes, merchandiser – a viszonteladók üzleteit felkereső személy, akinek a fő feladata a termékelhelyezés, a polckép kialakítása, rendben tartása. Az eladáshelyen a polcok és a saját eszközök (állvány, hűtő, display) megfelelő elhelyezkedésének és feltöltésének ellenőrzését végzi.



    slepptúrás – az eladás mellett a logisztika és sokszor a számlázás is feladata. Furgonnal, teherautóval jár, és nem csak ajánlja, hanem eladja és azonnal át is adja a megrendelt terméket. Szállítólevelet vagy számlát állít ki.



    telefonos értékesítő, telemarketinges – kizárólag telefonon (személyes találkozás nélkül) értékesít egyszerűbb, olcsóbb termékeket, szolgáltatásokat. Azokban a helyzetekben használják, ahol sokszor hatékonyabban intézhetők az értékesítés és a vevőgondozás feladatai, mint személyes látogatásokkal.



    termékmenedzser, termékreferens – adott márkát, üzletágat vagy termékcsoportot képviselő értékesítő. A termék kapcsán a viszonteladó vagy akár a vásárló részére teljes körű szaktanácsadást és támogatást biztosítanak.



    termékforgalmazó – lásd direktértékesítő, disztribútor.



    területi képviselő vagy utazó értékesítő – adott földrajzi területen található vevőket látogató, részükre támogatást nyújtó, illetve feléjük értékesítést végző személy.



    ügynök, kereskedelmi ügynök – megbízásból, jutalék ellenében kereskedelmi üzleteket iparszerűen közvetítő és kötő személy. Önállóan dolgozik, egyszerre akár több céget is képvisel.



    vezető értékesítő – a személyes értékesítési tevékenysége mellett más értékesítőket, kisebb értékesítési csoportot is vezető saleses.

Mangó - egyszerű CRM rendszer
Iparág szerint
Kapcsolat
1191 Budapest, Hamvas utca 7-9.